Læsevejledning og begreber

Fold ud for at læse den overordnede vejledning, hvordan du tilgår bilag 1, 2 og 3.

Vejledningen indeholder de seneste detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr (DfK); disse er anført med normal skrift, og bemærkninger og overgangsbestemmelser er anført med blå kursiv skrift.

Bemærk, at Vejledning om syn af køretøjer, version Januar 2021, alternativt må benyttes ved syn og godkendelse indtil 1. juli 2025, for så vidt angår bilag 1 (afsnit 1-11).

DfK udgøres af selve bekendtgørelsen samt bilag 1, 2 og 3.

Bilag 1 omfatter afsnit 1-11 og indeholder de tekniske krav. Bilag 2 omhandler ombygninger, og bilag 3 er en oversigt over EU-retsakter og FN-regulativer, som bekendtgørelsen henviser til.

Afsnit 12 omhandler køretøjer til særlig anvendelse og afsnit 13 køretøjer til særlig transport. Afsnit 14 indeholder de administrative bestemmelser omkring syn. Afsnit 16 omhandler registrering og afsnit 17 godkendt udstyr. Afsnit 19 omhandler særlige godkendelser (f.eks.Toldsyn, GEMT, Tempo 100-køretøjer og modulvogntog).

Bestemmelser om køretøjers indretning og udstyr fastsat andetsteds er skrevet med normal skrift, hvis det er et direkte citat. Andre bestemmelser (f.eks. fra registreringsbekendtgørelsen, synsbekendtgørelsen, kørekortbekendtgørelsen, busbekendtgørelsen, taxibekendtgørelsen (og bekendtgørelse om erhvervsmæssig persontransport), studenterbekendtgørelsen (eksamenskørsel) henholdsvis særtransportbekendtgørelsen og bekendtgørelsen om transport af dyr) er ligeledes angivet med normal skrift (og »Rb.«, »Sb.«, »Kb.«, »Bb.«, »Tb.«, »STb.«eller »Db.« til venstre). Fortolkninger, anvisninger, retningslinjer og orienterende oplysninger er skrevet med blå kursiv skrift ligesom dette afsnit.

Hvis en tekst er markeret med gult, betyder det, at der i forhold til den foregående udgivelse er sket ændringer i den pågældende tekst i form af indholdsmæssige ændringer eller tydeliggørelse af allerede kendte bestemmelser.

For så vidt angår DfK, er bekendtgørelsen blevet skrevet en del om, og der er kun markeret med gult for de vigtigste ændringer. For så vidt angår bilag 1 i DfK med de tekniske krav, er der ikke markeret med gult, bortset fra, at der er markeret gult på overgangsbestemmelser med 01.07.24. Den nugældende tekst vil så i det ovenstående punkt være anderledes end den tidligere gældende tekst – uden at have en gul markering. Redaktionelle ændringer er ikke markeret.

Grå markeret tekst stammer fra Meddelelser, der nu udgår.

Når der i teksten er anført »synsvirksomhed«, er det altid underforstået med tilføjelsen: »med bemyndigelse til at udføre den pågældende opgave«.

Blanketnumre er i teksten anført som »FS xxx«, og eksempler på udformning af blanketterne og deres krævede indhold kan ses på Færdselsstyrelsens hjemmeside, www.fstyr.dk. Søg følgende: Erhverv/Syn og kontrol/For synsvirksomheder/Blanketter anvendt ved syn

Når der Vejledningen er anført »CoC« (Certicate of Conformity), menes et dokument, hvor køretøjsfabrikanten bekræfter, at det pågældende køretøj (angivet ved stelnummer) er i overensstemmelse med en udstedt e-godkendelse for køretøjet (angivet ved godkendelsesnummer som f.eks. e1*2007/46*0005*01, e3*2018/858*5001*00 eller e9*167/2013*11001*02). Dette dokument kan i nogle bekendtgørelser hedde EF-overensstemmelsesattest, mens andre benytter ordet EU-overensstemmelsesattest, EF-typegodkendelsesattest eller EU-typeattest. Læs nærmere om COC i afsnit 14.02.

Når der i Vejledningen er anført »e-godkendelse« (henholdsvis »e-godkendt«), betyder det, at køretøjet eller udstyret er godkendt i henhold til et ældre EF-direktiv (EF-typegodkendt) eller en nyere EU-forordning (EU-typegodkendt).

Når der i Vejledningen er anført »E-godkendelse« (henholdsvis »E-godkendt«), betyder det, at køretøjet eller udstyret er godkendt i henhold til et regulativ under Forenede Nationer (FN). Regulativerne omtales som FN-regulativer.

Når der i Vejledningen er anført »typegodkendelser«, forstås der både anmeldte EF-typegodkendelser, standardtypegodkendelser, typegodkendelser og godkendelseserklæringer. Det er alene de sidste, som udstedes i dag. Til de tre første, ikke længere anvendes, hørte også en »typeattest«, hvilket svarer til CoC for en e-godkendelse, og som omfattede det konkrete køretøj (stelnummer).

Ved prøvningsinstans forstås også tekniske tjenester (se definition i starten af bilag 2).

Ved fabrikant forstås også fabrikantens repræsentant (se i starten af bilag 2).